IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

EasyFly: Продаваме около стотина билета на ден*

Днес от Министерство на транспорта отново уточниха за Investor.bg, че EasyFly е регистрирана като фирма, а не като туроператор, и че реално работи като туристическа агенция, продавайки самолетни билети на чужди авиокомпании

12:21 | 02.02.06 г.
EasyFly: Продаваме около стотина билета на ден*

В последните дни много се говори за EasyFly - че компанията няма лиценз, че по смисъла на Закона за гражданското въздухоплаване фирмата EasyFly не е регистрирана като авиопревозвач и в тази връзка няма право да предлага като услуга или да изпълнява въздушни превози. Има и слухове, че EasyFly всъщност е преродената Bexx Air.

Днес от Министерство на транспорта отново уточниха за Investor.bg, че EasyFly е регистрирана като фирма, а не като туроператор, и че реално работи като туристическа агенция, продавайки самолетни билети на чужди авиокомпании. Заявиха също така, че разследването на дейността на компанията е извън тяхната компетенция.

Екип на Investor.bg се свърза с шефа на компанията още в средата на януари. Успяхме да вземем и интервю от управителя на EasyFly Матиас Поранске. Следвайки добрата журналистическа практика, потърсихме г-н Поранске за някои допълнителни уточнения около фирмата му. В продължение на повече от две седмици обаче не успяхме да се свържем лично с него. Ето защо публикуваме отговорите му на зададените ни в средата на януари въпроси и, за съжаление, без актуалната позиция на EasyFly след изявленията от транспортното министерство.

- Г-н Поранскe, разкажете ни малко повече за вашата компания. Кога е създадена, има ли чуждестранно участие в нея?

Тази компания е създадена миналата година – октомври, ноември - есента. Аз съм едноличният собственик. В същото време аз съм чуждо физическо лице, така че това се води чуждестранно участие. Други сътрудници няма. Целта е да се стартират нискобюджетните полети от София и Пловдив. Ще стартираме на 27 февруари и ще предлагаме линиите София – Аликанте, Саарабрюкен и Пловдив – Мюнхен. Говорим за Мюнхен – централното летище, и Саарабрюкен - централното летище. Наемаме самолетите от Хемус Еър, имаме договор с тях. Лети се с Боинг 737 и Бритиш Еероспейс 146.

Идеята за такава компания е доста отдавна. Аз съм в България от 1999 г., наполовина съм българин, роден съм в Германия. Имам 8-9 години опит в този бранш. Мисля, че сега е доста подходящо да се стартира такава дейност тук. И целият успех дотук го доказва.

- Казахте 8-9 години опит?

Тук и в Германия съм се занимавал със самолети - с чартър бизнес и така нататък.

- Казвате, че имате голям успех. Означава ли това, че вече има много направени резервации?

Да, на ден в момента продаваме около стотина билета.

- А какви са начините за закупуване на билет?

В момента се прави ъпдейт на нашата интернет страница. Аз съм закупил една резервационна система, която ще бъде имплементирана до няколко дни (бел. ред. системата до днес не е имплементирана). С това ще могат да се правят резервации онлайн. За момента другите начини са по телефон, по факс, по мейл. Вече има доста агенции, които работят с нас. Имаме генерален представител в Пловдив и дори в Германия имаме много успешна реклама, както и в Испания сред българската аудитория. Писали сме на около 4 хил. българи студенти в Германия и има ефект тъй като 30% от клиентите ни са отвън - от Германия и Испания.

- Как се формира цената на билетите?

Стартира от 29 евро – цената се покачва, в зависимост от заетостта на самолетите и датата на полета. Има дати, за които самолетът се запълва, за други интересът е по-слаб. Важи и принципът „Колкото по-рано се обади клиентът, толкова по-голяма е вероятността да ви гарантираме по-ниска цена“.

Имаме дори промоционална цена при стартирането на нашата дейност – 19,99 евро за първите 100 билета.

Вече имаме клиенти, които ангажират места за юли, август, летните ваканции. Нашата таргет група са студентите, а те много добре знаят кога са им изпитите и кога - ваканциите. С тези цени ние също така се опитваме да конкурираме автобусния превоз, който до Германия и Испания е силно застъпен.

- От вашия сайт става ясно, че ще осъществявате редовни сезонни полети до Германия, Испания, Италия, Сърбия и Черна гора и Турция. Тези полети директни ли ще бъдат или с прекачване в европейски град, подобно на схемата на Wizzair?

Директни ще са, да.

- Предвиждате и чартърни полети до всяка точка на Европа. Как точно ще се предлага тази услуга?

На компании и фирми, които имат интерес към бизнес пътувания, ние можем да предложим какъвто и да е самолет. Както казах, вече съм доста години в бранша, имам много връзки и партньори и можем да предложим и такива запитвания. Но нали знаете, че не всичко винаги е толкова сериозно. При сериозен интерес сме готови да откликнем.

- Много британци, желаещи да си купят имот в България, се оплакват от липсата на директен полет Лондон-София.

Ние плануваме полети до Англия, но това ще стане лятото. Тогава ще стартират и полетите за Италия – до Бергамо.

- Защо избрахте да стартирате в края на януари, по-разпространено е мнението, че хората пътуват повече около коледните и новогодишните празници?

Няма конкретна презумпция. Имахме два месеца за подготовка – реално стартирахме в края на ноември.

- А получихте ли вече туроператорски лиценз?

Няма назначено лице в Агенцията за туризъм, което да ги разписва тези лицензии. Има колеги, които чакат от юли месец. Има човек, при който лично сме подали документите – Валери Петров. Нашите документи са наред, но няма човек, който може да разпише лиценза. Имаме входящ номер, всички необходими неща, квалифициран персонал, туристическа застраховка с възможно най-висок лимит, защото все пак се занимаваме с авиация.

- Как ще се борите с предразсъдъците на хората, пострадали и недоволни от Bexx air?

Като им докажем обратното.

- Има ли според вас място на българския пазар за още нискотарифни оператори?

Има място, не за много, но за определен брой дестинации. Ако ние успеем да се наложим на пазара в Германия и Испания... Българският пазар е прекалено малък, за да има место за още компании. Успеем ли ние да се наложим – това ще бъде. Това не е Германия - да пуснат 6 компании с полети до Испания – на фона на 80 млн. германски пазар. Знаете, че германците са световни шампиони в областта на пътуването. В България все пак икономическата ситуация не го позволява. Потенциал има, но все пак който се наложи в рамките на следващите една-две години – той ще остане.

- Предвиждате ли вътрешни евтини полети? Например София-Варна, София- Бургас?

Не, на този етап не.

- С какво сте по-добри от конкуренцията?

Ние предлагаме на борда безплатно храни и напитки. Превозваме безплатно ски, ски екипоровки, екипи за голф, сърфове.

- В какъв ценови диапазаон ще се движат билетите ви и включени ли са в тях летищните такси?

- 29 евро начална цена в едната посока, като няма намаление при билет отиване и връщане или за деца. Най-изгодно остава ранното закупуване на билети. Правим и промоции - в момента тече промоция за студентите от Германия – Пловдив- Берлин за 89 евро с всички такси.

- А каква заетост на самолетите предвиждате?

-Около 80-85%. В момента до Великден за Германия са останали единични места по 29 евро.

- Първия ви полет е на 27 януари до Мюнхен. Продадени ли са всички билети за него?

Не, има места още. Истината е, че българите са недоверчиви, самият факт, че нямаме хартиени билети ги притеснява. А и всеки иска да види първо, че ще тръгнем. Хората си изпатиха от Bexx air и ако не беше този случай заетостта със сигурност щеше да е по-голяма. Но ние ще оправдаем доверието на хората и ще докажем, че ще летим.

- А какви обезщетения предвиждате? Например ако се отмени полет?

Ако се отмени, ние отговаряме за това. Предлагаме на пътника алтернатива. Ако пък не дай си Боже нещо се случи, има застраховка.

- Как предвиждате да стигнете до широката публика? Какви маркетинг канали сте избрали за промотирането на вашата компания?

Билбордът за нас се оказа най-ефективната реклама и е сравнително евтин метод.

- Какво според вас е бъдещето на lowcost компаниите в световен мащаб?

Ще останат малко. Особено в Европа ще има едно, да го наречем, филтриране. Ще останат най-добрите. Тези, които са най-гъвкави. Мога да дам и примери. Много е модерно да се каже lowcost, но едно е да си го мислиш, друго - да знаеш как да го направиш. С много пари винаги се прави лесно, но трябва да го направиш най-оптимално. Предвиждам също така много силно развитие при този тип компании на дългите полети и особено на презокеанските – например Европа – САЩ, Европа - Азия. Освен това големите компании ще свалят цените. Повечето големи корпоративни клиенти вече не плащат бизнес класа на служителите си, всеки ги праща в икономичната класа. Освен това много бизнесмени вече летят с lowcost, като фирмите сключват договори и ползват още по-ниски цени.

- Много хора не могат да си обяснят по-евтините самолетни билети - откъде идва съкращаването на разходите?

Основно малката администрация. Нашият екип реално се състои от трима човека и мен. Много компании пестят и от липсата на кетъринг на борда. В същото време се продават храна и напитки. Кацането на второстепенни летища е около пет пъти по-евтино от това на централно такова, като дори има и летища, които плащат при приземяване на тяхна територия.

*Интервюто е взето на 11.01.2005 г.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 03:51 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

Финанси виж още